Lo ruc de Formentor (blog tancat)

Pasturant per les carritxeres...

dissabte, de març 05, 2005

Perill atòmic i 'tocinos' comptables


El parenòstic evocat per en Geococcyx, m'ha recordat altres paraules i construccions populars prodigioses però una mica rucals, mallorquines i catalanes. Als anys 40 o 50 - jo no hi era però m'ho han contat - la por a la bomba atòmica va arribar (increïblement) a l'Illa de la Calma. La fusió o l'el·lisió de la "a" de bomba amb la primera "a" d'atòmica va fer pensar a molta gent que es tractava de la bomba tòmica. Evidentment, en plural eren les terribles bombes tòmiques.

Inexplicablement, la paraula porc té massa connotacions d'insult a bona part de Catalunya (ets un porc!) i, per tant, sovint es fan servir altres paraules per esmentar aquest animal. Sobretot el castellanisme tocino, un nom masculí i més aviat incomptable en castellà, que aquí esdevé comptable. Tenien tres tocinos. Fins i tot té femení. Una vegada, treballava a un laboratori amb un termòmetre Beckmann, de tres pams de llarg, i un company de Móra d'Ebre em va demanar, sorneguer, si el termòmetre era per mirar lo periodo de la tocina...

A Terrassa, la Caja de Ahorros (nom oficial de la institució durant la major part del segle XX) era per a molta gent la Caixa d'Horros o, fins i tot, la Caixa d'Oros. Com no podia ser d'altra manera, si hi guardaven els diners, els oros!

Un iaio terrassenc em va orientar una vegada pel centre de la ciutat: ves fins a la Caixa d'Oros...

4 bramuls:

  • At 6:05 p. m., Anonymous Anònim said…

    ¿Què et creus que tenim la bossa d'en "Ruchil", nosaltres?
    Em tenia meravellada, la bossa d'aquest paio, de petita. I emprenyada perquè mai no la teníem.
    Ni al Montepiu (o caixa d'Oros) la tenien.

    Lola (paraules)

     
  • At 6:15 p. m., Blogger Geococcyx said…

    Aquesta bossa no la conexíem a ca meva, perquè nosaltres no erem "botifarres" ni "de ca l'Ardiaca".

    Parlant de bosses, a un poble tenien la plaga de la processionària (la cuca). El batle va convocar el poble i els va dir:
    - Tots es que tenguin cuca, que passin per s'ajuntament i els hi cremarem ses bosses...

     
  • At 11:35 a. m., Anonymous Anònim said…

    Curiosament, aquesta 'a' desapareguda de la bomba tòmica, la vaig localitzar l'altre dia, quan vaig escoltar a una persona parlant de la seva 'aradio' i la seva 'amoto'. Cert que t'ho dic.

     
  • At 1:30 p. m., Blogger Geococcyx said…

    Segurament parlava del seu arradio i del seu amoto (masculí). Ja m'hi havia fixat. Deu ser un problema "ap-sicològic"...

     

Publica un comentari a l'entrada

<< Inici